Opdracht 4 ( kennen en kunnen)
Op deze pagina staan de uitgewerkte opdrachten van Word, Desmos, Geogebra en Smartnotebook.

 

Succesvol lesgeven met behulp van ICT middelen betekent dat de leraar continue de balans zoekt tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model.

 

Het T-PACK model bestaat uit drie basiscomponenten:

  • vakinhoudelijke kennis ( Content Knowlegde,CK)
  • didactische kennis ( Pedagogical Knowledge, PK)
  • technologische kennis ( Technological Knowlegde, TK)


Als deze componenten samenkomen dan is ICT gebruik in het onderwijs het meest effectief.  Als docent is het belangrijk om te beginnen met het doel van je les. Daarna ga je bekijken met behulp van welke ICT- tools je dit kunt bereiken.


Op school maak ik soms gebruik van SmartNoteBook. Ik kan niet schrijven op het bord (wel met stift). Dat betekend dat ik niet alle functies van SmartNotebook ideaal kan benutten. Ik vind het fijner dan PowerPoint bij het onderwerpen grafieken tekenen. Ook is het de passer en geodriehoek handig in gebruik. Nadeel is dat ik vanuit mijn laptop moet werken. Voordeel is dat het snel, secuur en handig is. Desmos zou ik niet snel gebruiken. Ik vind het gebruik van GeoGebra prettiger. In het boek Getal & ruimte staan ook paragrafen waarin leerlingen oefenen met GeoGebra. Het is fijn dat leerlingen vaardig worden in één bepaalde app. GeoGebra is ook gebruiksvriendelijker om vlakke figuren te tekenen. Ook kan je delen inkleuren. Dit is een handige app om onderwerpen inzichtelijker te maken. Word zal ik zelf alleen gebruiken bij een PowerPoint. Het is fijn dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de x en . Ik zal leerlingen niet aanraden om deze functie zelf te gebruiken. Ik zie daar niet de toegevoegde waarde in.

Opdracht 4 ICT opdracht variant 1 (kennen en kunnen)
Op deze pagina staan de uitgewerkte opdrachten van Word, Desmos, Geogebra en Smartnotebook.

 

Vergelijkingseditor Word

Desmos

niveau 1

niveau 2

 a= geeft aan of het een bergparabool of dalparabool is.
A > 0 dalparabool
A < 0  bergparabool

En het geeft aan elke grootte de parabool zal aangeven in de grafiek..


b= geeft een verschuiving aan in verband met C. 

 

c= Geeft een verschuiving aan op de y-as. De snijpunt met de y-as.

niveau 3
leerlingen uit klas 3 TL zijn bezig met lineaire vergelijkingen. Ze moeten vanuit een gegeven tabel of grafiek het startgetal en richtingscoëfficiënt bepalen. Desmos is een hulpmiddel wat ingezet kan worden om leerlingen inzicht te geven wat er gebeurt met een grafiek bij verandering van het r.c en startgetal. Ik heb de grafiek lines: Slope intercept Form gebruikt.

GeoGebra